13 jan. 2009

Geometri, nr 50 - cirkel, nr 189 -många

Former på "mattespråk" - geometri. Häromdagen var jag inne på FS- fotosidan.se och kommenterade bilder. Jag tyckte att en figur borde beskäras och skrev; - "Vore nog till sin fördel om den blev fyrkantig..." Bara det att den var ju fyrkantig, det var en fyrhörning en rektangel och jag menade ju kvadrat.
Så med det i bakhuvudet kände jag att det var på sin plats med lite geometri.
Mamma är det här en fyrkant?

Mamma, här fattas nåt?

Här är den andra halvvan så nu är det en cirkel, eller hur mamma?

Ja det är en tillplattad sfär, och med hjälp radien kan du räkan ut dess area och volymen...
Vilket klot skall vi börja med?

Ta en titt där i mitten och se om du hittar en oval, med en vart cirkel i mitten...


Jag är med i http://365foto2009.wordpress.com/ - gå du också med!