16 mars 2009

Kurs hos Stina Deuell

Fotokurs som jag varit på.

LÖRDAG
Bildseende
Medtag: En kamera som du trivs med. Antingen en pocketkamera eller en systemkamera med en normalzoom. Ta INTE med stativ eller extra objektiv.
Program:
* 10.00 Samling, jag berättar om dagen och om mina tankar kring bildseende och visar bilder.
* 10.30 Vi går ut och fotograferar tillsammans. Vi varvar olika övningar med eget experimenterande. Vi skulle fota - Grenverk...en känsla... en punkt...

* 12.30 Lunch. Under lunchen laddar jag in allas bilder i datorn och sorterar dem efter tid, så blir bilderna anonyma och vi kan arbeta med dem utan att veta vems de är.
* 13.30-16.00 Genomgång av bilderna vi tagit. Diskussion och tips kring perspektiv och utsnitt. Några av bilderna jobbar vi vidare med i datorn och ser hur en bild kan lyftas med beskärning, kontrast och mättnad.

SÖNDAG
Del 1. Kamerans funktioner
Vi ger oss ut i naturen runt Holma om det är fint väder, annars stanar vi inne, och går igenom hur du ställer in tid och bländare för att få bilderna som du vill ha dem. Vi kikar på ISO-tal, vitbalans och alla andra inställningar.

Medtag: Ta med hela din fotoutrustning oavsett om det är en pocketkamera eller två stora väskor. Så kan vi kika på varandras grejer och testa lite.

Del 2. Lightroom
Medtag: Anteckningspapper. Du behöver varken dator eller kamera.
Under kursen visar jag hur jag arbetar och berättar om olika alternativ och möjligheter. Du får ett kursmaterial som du kan använda när du senare jobbar vid din egen dator.

Kostand för alla tre delar var inte mer än 1130 kr.
Kursen rekomenderas varmt - när nästa tillfälle dyker upp!!
Titta in hos fotografen och kurs ansvarig, Stina Deurell
http://www.deurell.se/ STINA
/MB

Ps. jag fotade våren i Malmö - så bilderna kommer in när jag var lärt mig Lightroom lite till och det där emd RAW filer - jag har trädgård/växter med mig hela tiden.

Man växer som människa av att lära sig mer!


Ni måste bara besöka BEA
Står att läsa; ..."Naturen målar åt oss dag efter dag,
bilder med oändlig skönhet,
om vi bara har ögon att se dem..."