3 dec. 2009

Ljuvlig fransk musik

Françis Cabrel - Petite Marie
Min själ är såld.

Denna är helt underbar.
Tänk er osylig ren tonårkärlek, det upplevde jag med denna låt.

Vid den tiden var jag skattskiven i Lund och hade precis börjat på Univeristetet. Jag behövde åka hem till Helsingborg.
Det vissade sig att min bror hade två vänner där, en som gärna ville bli hans flickvän och så HAN.
MIn bror ville ju givitvis dela rum med flickan och över blev HAN, madrassen HAN skulle sova på smögs in på mitt rum, vi låg och pratde länge om allt och inget, framåt småtimmarna började han citera, Françis Cabrel - Petite Marie. HAN hade ett perfekt uttal och översatte texten bit för bit för mig.
Den handlar om Marie som låtskrivaren avgudar och vill gärna plocka ner stjärnorna till henne.

Francis Cabrel - Petite Marie
My soul has been sold.

This is absolutely wonderful.
Imagine osylig pure teenage love, that was what I did experienced with this song.

At that time I was in Univeristetet. I needed to go home.
My brother had two friends with him home, a boy and a girl.
My brother wanted to share a room with the girla and now was the boy over he stayed in my room. We was talking about everything and nothing. In the early mornig he began to quote, Francis Cabrel - Petite Marie. He had a perfect accent and translated the text word by word for me.
The song is about Marie who He adores and would like to bring down the starts for her.



Den natten fick jag inte en blund i ögonen och 6 på morgonen var jag tvungen att gå upp för att ta tåget tillbaka till Lund.
Tack gode gud att vi hade jättebra föreläsningar den dagen om bla ADIS så jag somnade inte för än jag kom hem vid 17 tiden till min student lya på 15 kvadrat.

Jag minns att jag målde en röd ros i kvarell till honom och flere år senare när jag kom hem till honom hängde den fortfarade på väggen. I sången sjunger han om en miljon röda roser som han vill ge till Marie.

HAN gav mig flera sömnlösa men underbara nätter, vi var aldig flick- och pojkvän och upplevde verkligen oskyldig härlig tonårkärlek. Så småningom fick jag ett inspelat band med just denna sång, en tape... jag lyssnade sönder magnetremsan.
Tack för att internet finns.

I remember that I painted a red rose to him and several years later when I came home to him, it still hung on the wall. In the song he sings about one million red roser that he wants to give to Marie.

He gave me many sleepless nights but wonderful, we were never girlfriend and boyfriend. It was very innocent teenage love. Eventually, I got a recorded tape with this song, a tape ... I listened to it so many times that magnetic strip broke.


Musikfoto där det denna vecka är en låt som inte är på sv eller eng.

Photo F Storyriday