3 dec. 2009

Täcke

Torsdagsfoto rött



Hon ser ut att behöva krypa ner och sova lite till...

Hos Sinneskatten som har Torsdags reflectioner berättar man lite om den gångna veckan. Här har det varit massa minusgrader och fram åkte duntäcket.

December har börjat och jag önskar att det låg ett snötäcke utanför fönstret, men inte då det blir nog ingen vit jul…
Men då får man istället krypa upp och mysa i sängen och linda in sig i sina täcken.
Det här med täcke kan väl inte var så komplicerat, man har ju givetvis tre stycken i sin bubbelsäng och givetvis skall frun ha 2 ½ eller?
Ett täcke ska var lite tunnare och två ska var duntäcken.

Innan min lillebror började att jobba som chef för SOVA-butikerna trodde jag på fullaste allvar att duntäcke, var duntäcke. Men nej då, det är en hel vetenskap det här med duntäcke det finns sommar- och vinterduntäcke och så finns det mjuka och hård duntäcke. Hårda? Jo faktiskt det är dunfjädrar mede lite större hårda fjäderpennor…
Vidare kan man ju absolut inte ha ett duntäcke mer än några år. Det finns ju djur som bygger bo i det. Då menar jag inte råttor och mössa efter det att man lagt upp det på vinden för sommar/vinter förvaring utan små, små djur, även kallat kvalster. Det finns en barnsång ”Okända djur” som går; … några är stora som hus eller så, men det flesta är mycket små, mycket små…

Finns det något värre än ett stickigt täcke USCH, jag ryser när jag tänker på det. Ibland har jag funderat på att faktiskt åka hem och sova, när man är borta bara för att täckena är så hemska. Värden har letat fram en gammal, gammal hästfilt och försökt att dölja det med att stoppa ner det i ett påslakan. Har värden dessutom tagit ett ”Höje” påslakan blir jag akut sjuk och åker hem.
Min dröm är gamla slitna påslakan som är på gränsen att gå sönder, gärna som min man ”sovit in” ett par nätter för att det skall var så mjuka som möjligt. Härtill skall man ha riktigt linne lakan gärna som farmor eller farmors mor sytt. Givetvis skall lakanet var nytvättat, med sköljmedel, med en lätt doft av sommarbris och ny manglade.

Nu när man sitter under sitt täcke och myser måste man ha Mockaruter att mumsa på. Tänka på att...bred ett täcke (med glasyern) över den kalla kakan.

Sen kommer vi till pricken över i:et, kudden. Fast det får vi ta en annan dag.

http://suelovescherries.blogspot.com/